Jak nie dać się oszukać metodą „na wnuczka” i „na policjanta”. Ruszyła ogólnopolska kampania informacyjna
Seniorze nie daj się oszukać – to hasło kampanii społecznej i porozumienia pomiędzy Komendantem Głównym Policji i szefami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Celem akcji jest ostrzeżenie seniorów przed oszustwami. W 2017 roku w Polsce popełniono ponad 40 tysięcy przestępstw na szkodę osób, które ukończyły 65 rok życia. Były to przede wszystkim: kradzieże z włamaniem oraz oszustwa.
Wśród metod działania sprawców jednym z najbardziej znanych jest oszustwo na tzw. „wnuczka” lub „policjanta”.
W ostatnim czasie coraz częściej mówi się także o nadużyciach przy zawieraniu różnego rodzaju umów. Mogą to być umowy podpisywane na pokazach przeznaczonych głównie dla seniorów, ale również umowy na dostarczanie mediów czy usług telefonicznych, które bywają zawierane w mieszkaniach. Oszuści wykorzystują starsze osoby doprowadzając do podpisania niekorzystnych umów.
Kampania tworzona wspólnie przez instytucje mające na co dzień kontakt z osobami starszymi ma w tym pomóc. Na jej potrzeby zostało przygotowanych 350 tysięcy sztuk bezpłatnych informatorów oraz 3 tysiące plakatów. Materiały te będą dystrybuowane podczas spotkań przedstawicieli instytucji z seniorami oraz dostępne w siedzibach ZUS i KRUS, czyli miejscach często odwiedzanych przez osoby starsze.
Autor: B.Gajlewska
Redakcja: B.Świerkowska-Chromy