Ireneusz Merchel: Tylko PKP dojedziemy z Gutkowa w 8 minut do centrum Olsztyna
Do końca roku powstanie studium wykonalności kolei metropolitalnej dla Olsztyna. Natomiast w 2020 roku ruszy elektryfikacja linii Korsze – Ełk – zapewnił gość Porannych Pytań Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Marek Lewiński: Przypominam sobie nasze spotkanie w marcu 2017 roku w urzędzie wojewódzkim i mówił pan, że będzie elektryfikacja linii Korsze – Ełk.
Ireneusz Merchel: Mamy już podpisaną umowę na projektowanie odcinka tej lini. Projekt będzie gotowy do końca 2019 roku, tak żeby w 2020 roku wejść na plac budowy. W tej chwili realizujemy inwestycję na linii Szczytno – Ełk, ona zakończy się w III kwartaleprzyszłego roku i wtedy rozpoczniemy budowę na odcinku Korsze – Ełk. Zakładamy też modernizację linii Ełk – Białystok.
Marek Lewiński: Ta inwestycja – elektryfikacja linii Korsze – Ełk – pojawia się od wielu, wielu lat. Jeszcze jako dziecka pamiętam, że mówiło się o tej elektryfikacji.
Ireneusz Merchel: Tak, mówiono, ale teraz staje się to faktem. Mamy zagwarantowane pieniądze w Krajowym Programie Kolejowym. Zaczynamy projektowanie tej linii. Prędkość na tej linii to 80 km/h a założenia projektowe mówią o prędkości 120 – 160 km/h, co zdecydowanie skróci czas przejazdu i poprawi przepustowość.
Marek Lewiński: Dlaczego modernizuje się linie do prędkości 120-140-160 km/h a nie do 200 km/h?
Ireneusz Merchel: Oczywiście myślimy o tym, żeby geometria szyn na liniach Ełk – Korsze i Białystok – Ełk uzyskała parametry na 200 km/h. Ale są pewne uwarunkowania. Do prędkości 160 km/h mogą być przejazdy na poziomie szyn, a powyżej 160 km/h muszą być zlikwidowane przejazdy, wybudowane wiadukty, co podraża inwestycję.
Marek Lewiński: Mieszkańców na zachód od Olsztyna interesuje kolej metropolitalna, która miałaby nas dowieźć do centrum miasta, czy to staje się faktem?
Ireneusz Merchel: Tak. Podpisaliśmy jesienią umowę na wykonanie studium wykonalności na odcinek Olsztyn – Gutkowo. Studium ma powstać do końca roku i wtedy będziemy znali wariant, jaki będzie możliwy do realizacji. Założenie mówi o trzech przystankach, przejściu podziemnym na ulicy Jeziornej i mijankach na Likusach, by zmieścić więcej pociągów. Geometria szyn pozwoli na prędkość do 100 km/h. Większa prędkość nie jest potrzebna, gdyż co 1,5 km będą przystanki. Budowa linii w kierunku Gutkowa i Dobrego Miasta, to jest przyszłość komunikacji Olsztyna. Z Gutkowa dojedziemy do centrum Olsztyna w 8-9 minut. A w 11 minut do Dworca Głównego. Żadnym środkiem lokomocji nie dotrzemy do centrum miasta w tak krótkim czasie.
Marek Lewiński: Zmieści się przystanek Olsztyn Śródmieście?
Ireneusz Merchel: Tak, perony będą miały 150 metrów. Jest teren przed wiaduktem.
Marek Lewiński: Z której inwestycji podpisanej i rozpoczętej jest pan najbardziej zadowolony?
Ireneusz Merchel: Oprócz inwestycji na Warmii i Mazurach, z podpisanej 28 grudnia budowy tunelu kolei podziemnej w Łodzi. Pod centrum Łodzi będzie 11 km linii kolejowej oraz z budowy kolei aglomeracyjnej w Krakowie.
Posłuchaj rozmowy z Ireneuszem Merchelem.
Redakcja: A.Socha

























