Giżycko z lepszym dostępem do kolei
Prowadzona w ramach modernizacji linii Ełk – Korsze przebudowa stacji Giżycko wchodzi w kolejną fazę. Przygotowywany jest m.in. teren pod budowę nowych peronów – podały PKP PLK. Inwestycja ma zapewnić pasażerom wygodny dostęp do kolei.
Informując na temat postępu prac przy przebudowie stacji w mazurskim Giżycku, spółka PKP PLK przekazała, że przygotowywany jest teren pod budowę nowych peronów – wyspowego i przydworcowego. Wykonawca robót m.in. prowadzi prace rozbiórkowe starych torów i rozjazdów oraz montuje elementy sieci trakcyjnej.
Spółka podała, że przebudowane perony zapewnią wygodny dostęp do kolei, a dzięki budowie sieci trakcyjnej do miasta dojadą pociągi elektryczne, co pozwoli na szybsze i sprawniejsze podróże i ma zachęcić mieszkańców oraz turystów do wyboru kolei jako środka transportu.
Kolejne inwestycje kolejowe w woj. warmińsko-mazurskim pokazują determinację rządu w walce z wykluczeniem komunikacyjnym tego regionu
– wskazał wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Jak zaznaczył prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, kolejowa inwestycja zapewni ekologiczny środek transportu.
Dzięki elektryfikacji linii z Ełku przez Giżycko do Korsz nie będzie konieczności zmian lokomotyw z elektrycznych na spalinowe, co oznacza krótszy czas przejazdu, wzrost przepustowości linii oraz mniejsze oddziaływanie linii na środowisko
– wyjaśnił.
PKP PLK podały, że wyższe konstrukcje nowych peronów na stacji w Giżycku ułatwią wsiadanie do pociągów.
Dojście do peronu nr 1 zostanie zapewnione bezpośrednio z placu przydworcowego, a do peronu nr 2 będzie możliwe z przejścia podziemnego z pochylnią, co zapewni wygodny dostęp także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się
– wyjaśniono.
Przebudowany zostanie most na Kanale Łuczańskim i będzie zbudowany wiadukt kolejowy nad ul. św. Brunona, co zapewni sprawny i bezpieczny przejazd pociągów. Bezpieczeństwo pieszych ma poprawić przejście pod torami na ul. Unii Europejskiej, które zastąpi dotychczasowe przejście w poziomie szyn łączące centrum Giżycka z miejską plażą.
PKP PLK poinformowały również, że szeroki zakres prac w Giżycku wymaga wprowadzenia zmian w rozkładzie jazdy. Od czwartku, 4 maja za pociągi obowiązywać będzie zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Sterławki Wielkie – Ełk. Zmiany są uzgodnione z przewoźnikami. Planuje się, że zastępcza komunikacja autobusowa obowiązywać będzie do listopada.
W ramach modernizacji linii na odcinku Giżycko – Ełk przebudowane zostaną także stacje Stare Juchy i Wydminy oraz przystanki Woszczele i Siedliska.
Aktualnie wykonawca koncentruje prace na przebudowie peronów w Starych Juchach i Wydminach. Gotowa jest konstrukcja nowego wiaduktu kolejowego w Woszczelach. Na całym odcinku prowadzone są prace ziemne, wzmacniany jest grunt, postępuje przebudowa przepustów oraz budowa fundamentów pod słupy sieci trakcyjnej
– podały PKP PLK.
Zakończenie realizacji projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją”, na odcinku Ełk – Giżycko jest planowane w 2024 r. Wartość robót to 649 mln zł netto, z czego 499 mln zł to dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kolejny etap projektu, na trasie z Giżycka do Korsz, będzie realizowany w ramach perspektywy finansowej w latach 2021-2027.
Po zakończeniu wszystkich prac, podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko skróci się o około 50 minut i wyniesie poniżej 2 godzin. Pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej niż obecnie – z 80 do 160 km/h. Zakres prac wymaga zmian w rozkładzie jazdy i uruchomienia zastępczej komunikacji autobusowej w kierunku Korsz i Olsztyna.
Posłuchaj relacji M. Zbrożek
Autor: M. Boguszewski (PAP)
Redakcja: Ł. Sadlak