Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna
Ekspert UWM: dezinformacja coraz częściej dotyczy kwestii bezpieczeństwa
Jak pokazują najnowsze badania amerykańskiego ośrodka badawczego Pew Research Centre, aż 85 procent mieszkańców Polski uważa dezinformację za jedno z największych wyzwań współczesnego świata. Wyniki te pokazują, że Polacy dostrzegają skalę i powagę problemu, który coraz częściej wpływa na opinię publiczną oraz bezpieczeństwo informacyjne kraju.
O tym, jak zmieniają się mechanizmy i tematy dezinformacji, mówił na antenie Radia Olsztyn doktor Miłosz Babecki z Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Ekspert zaznaczył, że obecnie dezinformacja najczęściej dotyczy kwestii bezpieczeństwa.
Za sprawą działań Federacji Rosyjskiej kwestionuje się na przykład to, że wschodnia flanka NATO są przygotowane za radzenie sobie z zagrożeniem ze strony Rosyjskiej. Druga kwestia – rosyjscy trolle chcą przekonać Polaków i inne kraje, że to zagrożenie nie jest nie przychodzi ze strony rosyjskiej
– mówił ekspert.
Jednocześnie, jak podkreślił dr Babecki, fałszywe informacje pojawiają się również w innych obszarach życia społecznego.
To jest na przykład kwestionowanie faktu istnienia pandemii. Pojawiają się informacje kwestionujące nie tyle bezpieczeństwo szczepionek, ale ich skład
– powiedział.
Temat dezinformacji i jej różnych form zostanie szerzej omówiony w audycji „Media – ze zrozumieniem” na antenie Radia Olsztyn dziś (4.10.2025) po godzinie 18.00. Zagadnienie to zostanie poruszone podczas Dnia Otwartego Radia Olsztyn, na który zapraszamy w niedzielę (5.10.2025) od godziny 10 do 15.
Jak się bronić przed dezinformacją?
Kluczowym elementem przeciwdziałania dezinformacji jest edukacja społeczeństwa i rozwijanie krytycznego myślenia. Oto kilka prostych zasad:
1. Sprawdzaj źródła informacji. Rzetelne informacje pochodzą od sprawdzonych nadawców. Zanim podzielisz się treścią, upewnij się, że pochodzi z wiarygodnego źródła, a nie z anonimowego profilu w mediach społecznościowych.
2. Nie udostępniaj niesprawdzonych treści. Sensacyjny nagłówek czy szokująca grafika mogą przyciągać uwagę, ale ich udostępnienie zwiększa zasięg fałszywych informacji. Zamiast tego, promuj sprawdzone źródła i wartościowe treści.
3. Zgłaszaj podejrzane informacje. Jeśli zauważysz treści, które mogą być dezinformacją, zgłoś je do NASK. Formularz zgłoszeniowy dostępny jest na stronie kampanii: www.nask.pl/dezinfo.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: Ł. Sadlak

























