Olsztyn, Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Mrągowo, Region, Ostróda, Regiony
Budowa dróg S5 i S16 zagwarantowana? Rząd zatwierdził finansowanie inwestycji
S5 i S16 to nowe drogi ekspresowe na terenie Warmii i Mazur. Finansowanie tych inwestycji zapewni Program Budowy Dróg Krajowych, przyjęty we wtorek przez Radę Ministrów.
Droga S5 połączy Ostródę z Grudziądzem, a dalej z Poznaniem i Wrocławiem. Co istotne, będzie też łączyła województwa warmińsko-mazurskie z autostradą A1.
To jest wpinanie całego systemu drogowego – dróg ekspresowych i krajowych, które przechodzą przez nasze województwo – do całego systemu już nie tylko polskiego, ale i europejskiego
– zwraca uwagę Jerzy Szmit, były wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za budowę dróg.
Na razie zakończyła się budowa niewielkiego fragmentu S5 od Ornowa do Wirwajd, który stanowi część obwodnicy Ostródy. Niewykluczone jest oddanie go do użytku jeszcze w tym roku.
Oczekujemy obecnie na zakończenie kontroli Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie
– informuje Karol Głębocki z olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Natomiast odcinek S5 Ostróda-Grudziądz to dalsza perspektywa – jego budowa jest planowana do roku 2032.
Drugą istotną dla Warmii i Mazur drogą zapisaną w rządowym programie jest droga S16. Obecnie powstaje jej fragment z Borek Wielkich do Mrągowa.
Obecnie prowadzone są wymiany gruntu, roboty ziemne, roboty związane z warstwami konstrukcyjnymi. Wykonawca rozpoczął też układanie podbudowy bitumicznej na trasie głównej, prowadzone są prace na 19 z 20 obiektów inżynierskich. Zaawansowanie inwestycji to około 50 procent
– mówi Karol Głębocki.
Zakończenie tego odcinka planowane jest na pierwszą połowę roku 2024. Jednak rządowy dokument zakłada, że powstanie też dalszy ciąg – z Mrągowa do Ełku, dla którego obecnie przygotowywana jest dokumentacja.
Czasami były takie pytania – chcemy budować, ale czy będzie finansowanie, to jest ponad 3 miliardy złotych? Teraz to jest już zapewnione
– mówi Jerzy Szmit.
Drogowcy czekają jeszcze na decyzję środowiskową dla tej inwestycji – na razie zostali wezwani do uzupełnienia raportu o oddziaływaniu drogi na środowisko, chcą to zrobić do końca marca przyszłego roku. Sama budowa to perspektywa roku 2030.
Wcześniej jest natomiast szansa na rozbudowę odcinka drogi nr 16 z Olsztyna do Biskupca – obecnie to droga jednojezdniowa, ma być poszerzona do dwóch pasów ruchu w każdą stronę. Przetarg na te prace może być ogłoszony jeszcze w tym roku.
Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: M. Rutynowski