Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Region
Betonowe czy asfaltowe drogi? Debatowali o tym uczestnicy konferencji drogowej w Olsztynie
Drogi betonowe czy asfalt? Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy IV Warmińsko-Mazurskiej Konferencji Drogowej, która odbyła się w Olsztynie.
Spotkanie z udziałem fachowców, naukowców oraz samorządowców zorganizowano na Wydziale Geoinżynierii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie i było poświęcone poprawie jakości dróg w regionie.
Prodziekan ds. rozwoju Wydziału Geoinżynierii UWM dr inż. Jacek Zabielski podkreślił, że infrastruktura drogowa rozwija się w ogromnym tempie.
Znaczny postęp technologiczny, wręcz przeskok w rozwiązaniach materiałowych, w samej technologii układania nawierzchni drogowych. Możemy aktualnie przetestować jako mieszkańcy województwa warmińsko-mazurskiego odcinek S7, gdzie są zrobione betonowe nawierzchnie i widzimy jako użytkownicy, jak po tych nawierzchniach się jedzie.
Uczestniczka konferencji z województwa świętokrzyskiego jechała dziś nowym, betonowym fragmentem S7.
Przede wszystkim widać, że jest inny kolor nawierzchni – droga jest jaśniejsza. Wydaje mi się, że jest wizualnie bezpieczniejsza przez to. Trochę jest głośniejsza. Odczuwa się w samochodzie, że szum jest trochę większy niż na drodze asfaltowej.
Profesor Jan Deja, prodziekan Wydziału Inżynierii Materiałowej Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie mówi, że szybkich dróg betonowych w Polsce będzie przybywało.
Patrząc z perspektywy całej Polski, mamy obecnie prawie tysiąc km takich nawierzchni na drogach ekspresowych i autostradach. Będziemy w ciągu 2 lat dążyli do tego, żeby zwiększyć do 1 300 km, więc to jest znaczący udział. To są nawierzchnie, które gwarantują przynajmniej 30-letnią żywotność, nieporównywalną z asfaltem.
Zastępca dyrektora olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jarosław Kaczor podkreśla jednak, że w infrastrukturze drogowej jest miejsce na każdą dobrą i ekonomiczną technologię.
Sam asfalt jako produkt cały czas jest modyfikowany. Obecnie budowane drogi nie są tymi samymi drogami, które były budowane np. 30 lat temu. Być może w przypadku dróg betonowych wymaga to mniej zabiegów w okresie eksploatacji.
Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym m.in. rektora UWM w Olsztynie, wojewody warmińsko-mazurskiego i marszałka województwa. Medialnie spotkaniu patronowało Radio Olsztyn.
Autor: B. Gajlewska
Redakcja: M. Rutynowski