Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 16 °C pogoda dziś
JUTRO: 16 °C pogoda jutro
Logowanie
 

MEN ogłosiło priorytety polityki oświatowej na kolejny rok szkolny

Edukacja prozdrowotna, edukacja obywatelska, edukacja proobronna, wspieranie dobrostanu uczniów i ich zdrowia psychicznego, kształtowanie myślenia analitycznego oraz praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym – takie m.in. będą priorytety polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.

Co roku – w czerwcu – minister edukacji wydaje dokument, w którym przedstawia kierunki realizacji polityki oświatowej na nowy rok szkolny. Do wydania go minister jest zobowiązany przepisami ustawy Prawo Oświatowe.

Dokument „Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej” stanowi podstawę do planowania przez organy nadzoru pedagogicznego, a także placówki doskonalenia nauczycieli działań w nadchodzącym roku szkolnym. Wyszczególniono w nim podstawowe kierunki realizacji przez kuratorów oświaty polityki edukacyjnej państwa, w szczególności zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego.

W dokumencie wskazano siedem kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.

Zgodnie z dokumentem kierunki te to: edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy; wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

Priorytetami mają być też: wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie; poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej; kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym; wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.

Wskazano także, że szkoła ma być miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Priorytetem ma być edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.

Jednym z kierunków polityki oświatowej państwa będzie również praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

W dokumencie wyznaczono również zakres kontroli prowadzonych przez kuratorów oświaty w ramach nadzoru pedagogicznego.

W szkołach podstawowych kontrolowane będą: zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego, sprawowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektora oraz realizacja zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w szkołach uzyskujących najniższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty.

W ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych kontrolowana będzie zgodność z przepisami prawa oświatowego realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

W przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych oraz szkołach ponadpodstawowych specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych kontrolowana będzie zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych.

W branżowych centrach umiejętności kontrolowane będzie zgodność ich funkcjonowania z przepisami prawa oświatowego.

Autor: D. Starzyńska-Rosiecka (PAP)
Redakcja: A. Niebojewska

Więcej w szkoła, edukacja, program
Specjaliści rozmawiali o problemach młodego pokolenia

W elbląskiej Akademii Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych odbyła się konferencja naukowa poświęcona niedostosowaniu społecznemu dzieci i młodzieży. Eksperci zgodnie twierdzą, że ogromną rolę w ukierunkowaniu...

Zamknij
RadioOlsztynTV