Badanie umiejętności uczniów. Jak wypadli polscy nastolatkowie?
Polskie nastolatki są w pierwszej piętnastce najnowszego badania PISA 2022. Wyniki Polaków są słabsze niż w ostatnio. PISA to największy program Międzynarodowej Oceny i Umiejętności Uczniów przeprowadzany wśród piętnastolatków na całym świecie.
W najnowszym badaniu dziedziną wiodącą była matematyka, a dodatkowo badane były rozumienie tekstu czytanego i rozumienie w naukach przyrodniczych. Najlepiej z zadaniami poradziła sobie młodzież z Azji – Singapuru, Chin i Tajwanu. Wśród krajów Unii Europejskiej lepsze od Polski były tylko Estonia i Szwajcaria.
Kierownik badania PISA w Polsce Krzysztof Bulkowski powiedział, że mimo gorszych wyników nasza młodzież wciąż plasuje się wysoko.
Wyniki są dobre. Jesteśmy cały czas w czołówce światowej. 15-16 miejsce wśród 81 krajów to bardzo wysoki wynik. Oczywiście zawsze może być lepiej i myślę, że na podstawie wyników tych badań będą podejmowane decyzje, które w przyszłości będą skutkowały tym, że w przyszłości kolejne roczniki piętnastolatków będą miały lepsze umiejętnościami
– dodał.
Wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski powiedział, że przyczyną słabszych wyników może być pandemia i wielomiesięczne zdalne nauczanie.
Jest wyraźnie zauważalny spadek poziomu umiejętności uczniów. Okazuje się jednak, że bezpośredni kontakt z nauczycielami ma wpływ na stopień mobilizacji uczniów, na poziom ich wiedzy i umiejętności. To samo zjawisko jest także widoczne w Polsce
– dodał wiceszef resortu.
Badanie, z uwagi na pandemię koronawirusa, przeprowadzono z rocznym opóźnieniem. W kolejnym, w 2025 roku, wiodącą dyscypliną będzie rozumienie w naukach przyrodniczych.
Autor: IAR
Redakcja: K. Ośko