Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 4 °C pogoda dziś
JUTRO: 3 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Trwa wycinka drzew pod budowę obwodnicy Smolajn. To jedna z kilku dużych inwestycji drogowych w regionie

Fot. A. Podbielska

Na budowie obwodnicy Smolajn zaczęły się prace przygotowawcze. To jedna z pięciu inwestycji, jakie mają powstać w województwie warmińsko-mazurskim z programu budowy 100 obwodnic.

Program ruszył rok temu. W województwie warmińsko-mazurskim zakwalifikowano do niego pięć inwestycji: obwodnice Smolajn, Gąsek, Szczytna i Pisza oraz północną obwodnicę Olsztyna wraz z obwodnicą Dywit.

Najbardziej zaawansowanym projektem w regionie jest obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51. Ma mieć niecałe 2 kilometry długości, powstaną tam nowe ciągi pieszo-rowerowe i zatoki autobusowe.

Umowę z wykonawcą podpisaliśmy w połowie grudnia 2020 roku, teraz trwają tam prace przygotowawcze polegające na wycince drzew

– informuje Karol Głębocki z warmińsko-mazurskiego oddziału GDDKiA. Budowa obwodnicy Smolajn ma potrwać niecałe 2 lata.

00:00 / 00:00

Pozostałe inwestycje są na wcześniejszych etapach realizacji. W przypadku obwodnicy Gąsek trwa opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Natomiast w przypadku obwodnic Szczytna i Pisza oraz północnej obwodnicy Olsztyna trwają jeszcze ponowne przetargi na sporządzenie dokumentacji. GDDKiA liczy na to, że rozstrzygnięcie tych przetargów nastąpi wiosną.

Poprzednio nie udawało się ich rozstrzygnąć ze względu na zbyt wysokie ceny, braki w ofertach lub oferty zawierające informacje wprowadzające w błąd. Tym razem do tych przetargów stanęło jednak znacznie więcej firm, niż poprzednio. Dlatego Jerzy Szmit, były wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za budowę dróg uważa, że przetargi na dokumentację obwodnic Pisza, Szczytna i Olsztyna uda się rozstrzygnąć.

Na rynku jest dużo pracy, firmy muszą dostosować się do tego, muszą mieć odpowiednie siły, odpowiedni zakres kompetentnych fachowców, którzy będą w stanie przygotować dokumentację, a później przeprowadzić procedurę administracyjną. W przypadku północnej obwodnicy Olsztyna przypomnę, że problemy wynikały ze złej sławy, która tę inwestycję otaczała, czyli trudności związanych z pozajmowaniem gruntów, z protestami, które tam się odbywały. Jednak mam nadzieję, że ta zła sława już minęła i teraz pójdziemy już szybko do przodu

– mówi Jerzy Szmit.

Zgodnie z zapowiedziami GDDKiA, obwodnica Gąsek ma być wybudowana do roku 2025, obwodnice Pisza i Szczytna – do 2028 roku, a północna obwodnica Olsztyna wraz z obwodnicą Dywit – do 2030 roku.

 

Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy/K. Piasecka

Więcej w obwodnica, drzewa, wycinka, Smolajny
Szybciej i bezpieczniej. Inwestycje drogowe w regionie

W 6 województwach, w tym także w woj. warmińsko-mazurskim, powstanie infrastruktura, zwiększająca bezpieczeństwo na drogach. Programy inwestycji zatwierdził Minister Infrastruktury. W regionie powstanie m.in. 1,5 km...

Zamknij
RadioOlsztynTV