Wizja zero
4,5 tys. ofiar – to bilans śmiertelnych wypadków na polskich drogach w ubiegłym roku. Czy zatem naprawdę powinniśmy być oburzeni na rządowy „program fotoradarowy”? Dla porównania – w Szwecji w tym czasie zginęło w wyniku wypadków drogowych 350 osób. Ryzyko utraty życia jest tam trzykrotnie niższe niż w naszym kraju. Ostatni raz Szwedzi osiągnęli takie wyniki w 1935 roku … Jest to w dużej mierze zasługą przyjętego programu „Wizja Zero”. Państwo uznało, że to ono odpowiada za bezpieczeństwo podróżujących, a „wizja zero” oznacza po prostu: ani jednej ofiary wypadku drogowego.Postanowiono stworzyć kierowcom takie warunki , by nie trzeba było używać, chyba najczęściej powtarzanego zwrotu polskich policjantów : „niedostosowanie prędkości do warunków jazdy”. Larsa Ekmana – szwedzkiego eksperta ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego zapytaliśmy o możliwość przeniesienia ich doświadczeń do Polski:
Tańsze paliwo z Rosji? Dla wielu, szczególnie tych mieszkających w pobliżu granicy z Obwodem Kaliningradzkim,to kusząca perspektywa. Powinni jednak pamiętać o ograniczeniach wynikających z polskich przepisów celnych. Przez granicę paliwo można przewozić tylko w ilościach na tzw. własne potrzeby. W praktyce oznacza to, maksymalnie, pełny bak auta plus 10-litrowy kanister.Zwyczajowa cena to 4 złote za litr. Im dalej od granicy , tym drożej. Ryszard Chudy z Warmińsko-Mazurskiej Izby Celnej jednak ostrzega – taki handel jest nielegalny: