Polecane, Aktualności, Regiony
Drogi wojewódzkie w opłakanym stanie. Sprawdź, gdzie jest najgorzej i które czekają na remont
Potrzeby ogromne – pieniędzy niewiele. To problem, z którym od lat boryka się Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. Najnowszy przykład to trasa numer 593. Wczoraj blokowali ją mieszkańcy Orzechowa i okolic. Chcieli zwrócić uwagę na zły stan techniczny tej drogi. Ale odcinek z Miłakowa przez Dobre Miasto do Jezioran nie jest nawet w pierwszej piątce najpilniejszych remontów.
Mieszkańcy podkreślają, że w najgorszym stanie jest odcinek z Międzylesia do Orzechowa. – Tam jest wąska droga, asfalt ma wysoką krawędź, kierowcy często gubią tam opony i felgi – powiedział Polskiemu Radiu Olsztyn ks. Roman Kramek, proboszcz parafii w Orzechowie koło Dobrego Miasta.
W ocenie Zofii Nowickiej, mieszkanki Orzechowa, to ciężarówki niszczą nawierzchnię – Jeżdżą tamtędy TIR-y załadowane tak mocno, że aż ziemia jęczy – mówiła. – Co z tego, że drogowcy przyjadą, naleją w trochę asfaltu w te dziury? Przejedzie taka ciężarówka, ja jadę za godzinę i znowu wpadam w dziury – dodała Zofia Nowicka.
Zarząd Dróg Wojewódzki podkreśla, że zdaje sobie sprawę ze złego stanu technicznego drogi, ale remont trasy wojewódzkiej 593 Miłakowo-Dobre Miasto-Jeziorany to tylko kropla w morzu potrzeb. Dlatego na razie robione są doraźne remonty. – W 2017 roku w skali całego województwa zamierzamy przeznaczyć na to ponad 4 mln 600 tys. złotych. – powiedział Polskiemu Radiu Olsztyn Tomasz Raczkowski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. – Jest to kwota przeznaczona na remonty cząstkowe, które są wykonywane sukcesywnie w naszym regionie. Naprawiamy ubytki, czy zniszczone krawędzie jezdni i podoba, ale nie są to działania inwestycyjne – podkreślał Raczkowski.
Na te potrzeba już wielu milionów, bo niektóre z dróg wojewódzkich wymagają kompleksowej przebudowy. Mowa tu na przykład o DW507 (Braniewo-Pieniężno-Dobre Miasto), DW512 (Pieniężno-Bartoszyce), DW528 (Orneta-Morąg) oraz DW538 (Nowe Miastu Lubawskie-Nidzica).
– Mamy drugie rozdanie unijne – dodaje dyrektor ZDW w Olsztynie. – W związku z tych przygotowujemy drogi do gruntownych przebudów. Jesteśmy w fazie projektowania. Perspektywa unijna będzie trwała do 2020 roku, więc jeszcze jesteśmy przed ważnymi przetargami – mówił Raczkowski. Z unijnych pieniędzy Zarząd chce priorytetowo zmodernizować trasy z Elbląga przez Braniewo, Pieniężno, Górowo Iławeckie do Bartoszyc.
(mlewin)