Wydarzenia pod patronatem Radia Olsztyn

<< Lista wydarzeń
4 Rajd Replica & Classic
21-08-2021 godz. 10:00 do 16:00
Ostróda, Olsztyn
Patronat Radia Olsztyn
./upload_f/patronaty/4aa5d7d5.jpg

Rajd Replica & Classic to wydarzenie, na którym zobaczymy zabytkowe samochody oraz repliki aut rajdowych. Jest to cykliczna impreza organizowana z okazji rocznicy URODZIN PATRONA Olsztyńskiego Klubu Motorowego – Mariana Bublewicza i poświęcona jego pamięci. Jak zapowiadają organizatorzy, na starcie pojawi się około 25 załóg z Warmii i Mazur oraz innych części Polski.. Wydarzenie ma charakter zlotu miłośników sportu motorowego i zabytkowej motoryzacji wraz z kilkoma próbami sportowymi.

Od poniedziałku 16 sierpnia w atrium Galerii Warmińskiej prezentowany jest jeden z samochodów, który wystartuje w rajdzie. To replika historycznego rajdowego Fiata 125 Monte Carlo. W 1975 roku, właśnie na Fiacie 125, Marian Bublewicz zaczął starty w rajdach do mistrzostw Polski. W debiucie, Rajdzie Kormoran, wygrał swoją klasę. Kolejne trzy lata, do końca sezonu 1978, meldował się Fiatem 125 już na podium w generalce, mając u boku doświadczonego wówczas olsztyńskiego pilota Wiesława Grabarczyka. W sezonie 1979 Marian Bublewicz przesiadł się na nową rajdówkę – Opla Kadetta GTE.

Prezentowany model Fiata 125 (rocznik 1976) jest repliką rajdówki, jaką słynni polscy kierowcy startowali w Rajdzie Monte Carlo. Posiada wiernie odwzorowane malowanie i został przebudowany zgodnie homologacją obowiązującą w późnych latach 70. Pomysłodawcą i autorem przebudowy auta jest olsztynianin Zdzisław Raczko, miłośnik motorsportu. Prezentowanym Fiatem, jako cywilnym codziennym autem, jeździł równo 20 lat (1982-2002), po czym auto zostało odstawione na przysłowiowe kołki na pięć lat. Po tym czasie zapadła decyzja decyzja o budowaniu na jego bazie repliki rajdówki z Monte Carlo. Niemal cztery lata trwało zbieranie niezbędnych podzespołów rajdowych, w tym serca rajdówki, słynnego dwuwałkowego sportowego silnika Fiata (pojemność 1600, moc 115 KM). Projekt przebudowy rozpoczął się w 2010 roku. Gotowa rajdówka wyjechała z garażu w sezonie 2013. Zdzisław Raczko wystartował nią w Rajdzie 1001 Jezior, dedykowanym historycznym rajdówkom. Zdobył trzecie miejsce w klasie aut do 1600 ccm.

Prezentowany Fiat jest jednym z wielu samochodów, rajdówek, replik rajdówek i klasyków, które w sobotę 21 sierpnia wystartują w IV Rajdzie Replica & Classic.

O godz. 10 załogi będą startować w dwuminutowych odstępach w trasę rajdu. Główną atrakcją będą próby sportowe na odcinkach ustawionych wokół hal Expo Mazury w Ostródzie. Załogi wracać będą do Galerii Warmińskiej od godz. 15.30. O godz. 18 poznamy zwycięzców, którzy wywalczą puchary i nagrody w dwóch kategoriach: CLASSIC (auta zabytkowe) oraz SPORT (auta młodsze niż 30 lat). Specjalny puchar przypadnie też najszybszej załodze startującej samochodem polskiej produkcji. Mistrz Marian Bublewicz pierwsze triumfy i pierwsze tytułu mistrzowskie zdobywał właśnie na samochodach polskich: Fiacie 125 oraz Polonezie. Podczas rajdu prezentowana będzie też wierna replika rajdowego Poloneza 2000 grupy B, jakim Marian Bublewicz wywalczył tytuł mistrza Polski w 1987 roku.